Home / صنایع پلی یورتانی / تولید فیلتر هوا با مواد پلی یورتان
فوم فیلتر هوا
فیلتر هوا خودرو

تولید فیلتر هوا با مواد پلی یورتان

روش تولید فیلتر هوا خودرو با استفاده از مواد پلی یورتان

در تولید فیلتر هوا خودرو معمولا مواردی مانند کاغذ فیلتر چین شده، توری فلزی، چسب فیلتر، قالب فیلتر، متیلن کلراید و دی ام اف  به عنوان شوینده مجرای دستگاه تزریق و مواد اولیه پلی یورتان جهت تولید فوم فیلتر  استفاده می شود. در این بخش قصد داریم روش تولید فوم فیلتر هوا خودرو با استفاده از مواد پلی اورتان را آموزش دهیم.

فیلتر هوای خودرو

در تولید فیلتر هوا جهت استفاده به عنوان فیلتر خودرو های سواری، فیلتر وسایل نقلیه سنگین و حتی فیلتر های صنعتی اغلب از فوم پلی یورتان فلکس ( فوم نرم) استفاده می شود. فوم پلی یورتان مورد استفاده در صنعت فیلتر سازی از ترکیب دو مایع شیمیایی به نام ایزوسیانات ( که به اختصار ایزو گفته می شود) و رزین پلی ال ( که به اختصار پلی نامیده می شود) با نسبت مشخص تولید می گردد. نسبت ترکیب پلی ال به ایزوسیانات معمولا سه به یک می باشد ( در صورت  استفاده از مواد پلی خالص) که این نسبت توسط دستگاه تولید فوم پلی یورتان قابل تنظیم می باشد. البته برخی افراد به منظور کاهش قیمت فیلتر هوا تولیدی به پلی ال مواد افزدونی و فیلر می افزایند که بسته به مقدار فیلر افزوده شده، نسبت پلی به ایزو از یک به سه تا یک به شش تغییر می کند. همچنین افزودن فیلر موجب غلیظ تر شدن رزین پلی ال شده که باعاث وارد آمدن فشار به پمپ دستگاه تزریق و استهلاک دستگاه تزریق فوم خواهد گشت. کیفیت فوم فیلتر هوا تولیدی علاوه بر خلوص مواد اولیه پلی یورتان تابع عوامل دیگری از جمله دانسیته فوم ( مقدار وزن فوم بر وحد حجم قالب فیلتر)، نحوه میکس ( اختلاط) مواد ( دستگاه یا دستی) و غیره نیز می باشد.

معمولا در تولید فیلتر هوا سازندگان تمایل دارند حداقل ماده اولیه را به کار ببرند. به عبارتی، تمایل دارند پف مواد تا حد امکان زیاد باشد تا با حداقل مقدار مواد بتوانند قالب فیلتر خود را پر کنند ( به اصطلاح فوم دانسیته کمتری داشته باشد). این عمل معمولا توسط تولید کنندگان مواد پلی یورتان و با افزودن مواد شیمیایی یا کاتالیست خاصی قابل تنظیم است. لازم به ذکر است با کاهش دانسیته مواد ( افزایش پف مواد) کیفیت فوم پلی یورتان از جمله مقاومت کشسانی فوم، مقاومت به پارگی فوم و مقاومت فشاری فوم پلی یورتان کاهش می یابد.

پلی یورتان فیلتر

در تولید فیلتر هوا معمولا از دستگاه تزریق فوم با محفظه اختلاط فشار پایین (low pressure) استفاده می شود. البته دستگاه تزریق فوم پلی یورتان فشاربالا (high pressure) نیز موجود است که به دلیل گران بودن و عدم صرفه اقتصادی در تولید فیلتر هوا خودرو مورد استفاده قرار نمی گیرد. البته امروزه در ایران تعدادی از افراد به دلیل نداشتن بودجه مالی کافی اقدام به تولید فیلتر هوای خودرو به صورت دستی می نمایند. در این حالت معمولا از یک میکسر با دور بالای ۳۰۰۰ استفاده می شود و سپس به صورت دستی به داخل قالب فیلتر هوا ریخته می شود.

در تولید فیلتر هوا خودرو سواری ( فیلتر سبک) مانند فیلتر پراید ، فیلتر پژو و فیلتر نیسان معمولا در ایران از رنگ نارنجی استفاده می شود در حالی که رزین پلی ال بی رنگ است و قابلییت افزودن رنگ پلی یورتانی مانند رنگ صورتی، سبز، آبی و غیره وجود دارد.

 

این مطلب هم مطالعه کنید

مضرات ایزوسیانات

ایمنی و بهداشت کار با ایزوسیانات

نکات ایمنی کار با مواد پلی یورتان ، ایزوسیانات و TDI ایزوسیانات ها ترکیباتی شامل …

۸ دیدگاه ها

  1. با سلام. لطفا راجع به روش تولید فیلتر سنگین هم مطلب بگذارید.
    با تشکر

  2. من ی دستگاه اتوماتیک خریدم.هنگام تولید ۷۰عدد فیلترهوا اولیه عالی هست هرچه بیشتر میشود پف مواد بیشتر میشود وکیفیت فیلتر خراب میشود.بنظرتون دلیلش چیه.با دونوع مواد امتحان کردم فرقی نکرد.

    • منم این مشکلو دارم کاش یکی جواب بده

    • با سلام
      عامل پف زای داخل مواد با حرارت فعال میشود
      احتمالا با تولید بیشتر حرارت دستگاه به حرارت واکنش اضافه شده و مقدار پف واکنش بیشتر می شود. قالب حاوی مواد ریخته شده را سرد کنید تا هم راندمان واکنش بیشتر شود و هم عامل پف زا بیش از حد واکنش ندهد

  3. سلام مشکل من اینه که هرچی فیلتر هوای پراید و پژو به صورت دستی میسازیم تایید نمیشن و داری پف و حفره های ریز در مواد نارجی رنگ میباشد منظورم مواد دور فیلتر هوا همون مواد اسفنجی که تو قالب میریزیم بعد باز کردن بازم مشکل داره و دارای پف و حفره های ریز میباشه تورو خدا یکی جواب بده چه جور یه دست و بدون حفره در بیاد ممنون میشم اگه جواب بدید

  4. با سلام و خسته نباشید ، من معمولا از مواد ۵ به ۱ استفاده میکنم اما رو هر گرمی تنظیم میکنم فیلتری که تولید میکنم هم نرمه هم اطرافش حباب ایجاد میشه اگر ممکنه کمک کنید بدونم نسبتا باید چطور باشه که فیلتر استاندارد تولید شه ممنونم

  5. سلام،
    من ۴ گاهه درگیر تولید فوم خوب هستم ،اما نمیشه،یکسره پوست فوم ازش جدا میشه و حفره های درشتی توش وجود داره،مواد من گفتن ۴ به ۱رهست،اما غلظت پلی بسیار زیاد ست و گفتم پودر کربنات و روغن دی او پی قاطی داره،
    توروخدا یکی راهنمایی کنه باید چکار کنم ک ی فوم خوب بتونم به دست بیارم؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *